PADĖTI IR SAU, IR VAIKUI


PSICHOLOGĖ A. JAKONIENĖ: PADĖTI IR SAU, IR VAIKUI

Trakų rajono savivaldybės administracija kartu su partneriais Trakų rajono paramos šeimai ir vaikams centru ir VšĮ Trakų švietimo centru įgyvendina projektą „Kompleksinių paslaugų šeimai plėtojimas Trakų rajone 08.4.1-ESFA-V-416-06-0003“, finansuojamą Europos socialinio fondo lėšomis. Projekto tikslas – sudaryti sąlygas šeimai gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas, užtikrinant paslaugų prieinamumą kuo arčiau šeimos gyvenamosios vietos, padėti šeimai įveikti iškilusius sunkumus ir krizes. Psichologė Asta Jakonienė jau ne pirmus metus veda tiek pozityvios tėvystės grupes tėvams, tiek šeimos stiprinimo programas tėvams su vaikais. Su Asta pokalbiui susitikome vieną sausio vakarą, kuomet planavome naujas mokymų grupių datas 2022 metams.
Asta, kada pati pradėjote domėtis vaikų auklėjimo ir ugdymo teorijomis?
Greičiausiai pati pradžia domėjimosi buvo mano pačios praktiniai motinystės džiaugsmai, nes būdama 4-ame psichologijos bakalauro studijų kurse, susilaukiau pirmos savo dukros. O kalbant apie profesinį tėvystės psichologijos domėjimąsi, po truputį domėjausi nuo pirmos savo, kaip psichologės asistentės darbo dienos, nes dirbau su vaikais ir jų tėvais. Tai buvo 2008 m.
Su kokiais lūkesčiais dažniausiai tėvai jungiasi į pozityvios tėvystės mokymų grupes?
Būna labai įvairūs, tačiau dažniausiai turi tikslą sužinoti kažką naujo, suprasti, kaip susikalbėti su vaiku, kaip bendrauti su paaugliu.
Ko gali tikėtis tėvai, dalyvaudami pozityvios tėvystės mokymų grupėje?
Mano vedamose tėvystės grupėse tėvai gali tikėtis gauti naujausių, mokslu grįstos psichologijos žinių; namų darbų, kurių metu įgytas žinias tėveliai gali paversti įgūdžiais; visos grupės palaikymą, patirtis bei įžvalgas įvairiais kasdieniais klausimais; rekomendacijas bei nuorodas savarankiškam gilinimuisi į aktualias temas.
Kokiame raidos etape vaikas yra paveikiausias, siekiant įtakoti vaiko elgesį?
Su vaiku pradedame dirbti nuo 9 mėnesių arba dar anksčiau. Vadinasi, pirmiausia pradedame dirbti su savimi, tobulėti, mokytis, augti kaip asmenybei. Ir tuomet su gimusiu vaikučiu liks mažiau darbo, nes vaikai mokosi modeliuodami. O pirmieji jų elgesio modeliai yra tėveliai. Kalbant apie jau paaugusius vaikus, žinoma, kad lengviau koreguoti vaikų elgesį yra anksčiau, bet labai svarbu suprasti, kad niekada nevėlu.
Su kokiais sunkumais dažniausiai susiduria tėvai?
Tėvai dažnai susiduria su vaikų elgesio problemomis: neklausymu, prieštaravimu, mokymosi sunkumais.
Kokias klaidas pastebite tėvų auklėjime?
Manau, kad klaidų  darome tuomet, kai turime klaidingų vidinių įsitikinimų. Pavyzdžiui, tėvai turi tokių įsitikinimų, kaip: „vaikas privalo gerbti tėvus“, vadinasi neprieštarauti, vadinasi, nereikšti savo nuomonės, o geriausia, jos ir neturėti. Ir iš tokių dalykų kyla labai daug konfliktų, nereikalingų bausmių ir nemalonių emocijų. Todėl labai svarbu peržiūrėti vidinius savo įsitikinimus, lūkesčius ir vertybes. Ar tikrai šiandien elgiamės taip, kad sulauktumėm norimų rezultatų ateityje?
Gal galėtumėte pasidalinti, su kokiu didžiausiu iššūkiu esate pati susidūrusi tėvystėje?
Savo tėvystėje? Na…didžiausias iššūkis, tikriausiai ir yra darbas su savimi. Nuolatinis pasitikrinimas, kas vyksta mano viduje, iš kur kyla tam tikri lūkesčiai vaikams ir, tuo pačiu, sau, kaip mamai. Taigi, vis dar esu kelyje ir mano mokymasis, kaip būti mama, niekada nesibaigs.
Kokią knygą parekomenduotumėte perskaityti tėvams, norintiems papildyti tėvystės žinių bagažą, tačiau nedrįstantiems prisijungti į grupę?
Šiuo metu knygų ir informacijos tėvystės tema yra kaip niekada daug. Taip pat ir kursų, ir patarimų. Man asmeniškai, arčiausiai prie širdies yra dėmesingos, pozityvios ir prieraišios tėvystės teorijos. Taigi, rekomenduočiau ieškoti knygų šiomis temomis. Bet tai visiškai nereiškia, kad visiems tėvams tai labiausiai tiks.
Kokį filmą rekomenduotumėte tėvams žiūrėti kartu su vaikais?
Filmų, kaip ir knygų yra labai puikių, edukacinių ir linksmų tuo pačiu metu. Su vaikais, priklausomai nuo jų amžiaus, galima žiūrėti tiek animacinius filmus, kurie yra puikūs, nes nagrinėja gyvenimiškus klausimus, tiek ir šeimos filmus, kur taip pat dažnai būna paliečiami įvairūs gyvenimo iššūkiai. Svarbiausia yra padiskutuoti su vaiku apie filme nagrinėjamas temas, veikėjus ir jų problemas, tuomet filmas įgauna ir terapinę prasmę, o mes su vaiku stipriname tarpusavio ryšį. Galiu paminėti kelis animacinius: „Išvirkščias pasaulis“, „Koko“, „Balerina“, „Ledo šalis“, „Aukštyn“ ir kiti.
Jūsų manymu, kokie 3 pagrindiniai argumentai, kodėl yra naudinga dalyvauti pozityvios tėvystės mokymų programoje?
Pirma, jei galima kažką padaryti, kad vaikams būtų geriau, suaugusiojo pareiga tą ir padaryti. Antra, jei pasitaiko proga, išmokti kažko naujo bei gauti naujų patirčių, verta ja pasinaudoti. Trečia, 9 vakarai kartu su kitais tėvais, kurie turi panašių iššūkių, tikrai praturtina kiekvieną.

Kviečiame registruotis į pozityvios tėvystės mokymų grupes el. p. info@paslaugosseimoms.lt arba telefonu 8 612 87 316.

Bendruomeninių šeimos namų informacija 

Comments are disabled.